fredag 2 november 2012

Klippning av min vän...

Inte alla som vet det men jag bor inte helt ensam i min lilla etta i Uppsala, jag har faktiskt en sambo vid namn Pelle, han är ca 12 år gammal och sjunger väldigt vackert på morgonen. Han är min lilla blå undulat. Men livet är inte alltid lätt som en undulat. Ikväll skulle jag och mamma klippa klorna på honom, något som vi gjort flera gånger tidigare utan några problem. Dock vart det problem ikväll. För han lyckas fastna med en av klorna i min handske så klon går av och det börjar blöda, som tur är slutar det blöda ganska fort, inte mycket blod som hinner komma. Dessa små krabater har inte mycket blod till att börja med i kroppen, så man vill ju inte att det ska blöda för mycket. Fick in honom i buren och la över en filt så han fick bli lugn, sen var det bara att tokstäda buren och göra rent. För att förhindra att det kommer bli infekterat. Jag har nu tvättat av "tån" och läst runt på nätet och hittat flera som har undulater där klorna har gått bort och fått tips och råd. "Glädjande" nog, eller hur man nu ska uttrycka det, så klarar dom sig utan en klo. Bland annat hittade jag denna sida http://www.undulatportalen.se/ som jag kan tipsa om för undulatägare, eller blivande undulatägare. Den innehåller mycket bra information samt tips och råd.

Nu är det bara som sagt att göra allt som går för att motverka infektion.



Nu sitter min stackars lilla Pelle i buren på sin nattgunga med en skadad "tå" pekandes utåt, han går runt ibland men klart han har ont, vem skulle inte ha det om man vart av med sin nagel. Livet är inte alltid lätt som liten undulat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar