tisdag 30 oktober 2012

Tentakris

Jaha då var det dags igen, kursens andra tenta. Den första den är ett minne blått, den gick åt skogen, visserligen hade jag inte varit på en endaste föreläsning, men kände mig ändå säker på vissa delar. Men självklart kom allt det där andra på tentan. Det som jag inte kunde, så klassiskt. Så nu sitter jag här dagen innan den andra tentan, klockan är efter åtta och huvudet bara bubblar av begrepp, händelser, kungar och hjärnan frågar mig, "kan jag det kan jag det...." Och svaret blir "njaaa. Kanske. Jo men det tror jag." Sen blir det inte bättre av att jag just hittade en sida på FB med kursare där de diskuterar olika händelser och jag känner mig såklart lost över att kunna förklara så invecklat som de har gjort. Önskar att jag hittade sidan lite tidigare.
 Men jag har bestämt mig och lovat mig själv, jag ska inte stressa upp inför tentan, jag läser kursen för att jag tycker det är kul, inte av utbildningssyfte. (Trots det så är det en liten tentaångest som sakta smyger sig på mer och mer.) Självklart är det alltid skönt att klara en tenta och slippa göra om den senare. Så nu är det bra hoppas att det kommer frågor på just det som jag har koll på, och inget om Indien och Japans medeltid, för då går det åt skogen, helt klart. Blir till att kolla snabbt igenom anteckningarna en sista gång ikväll. Sen får det vara, det får gå som det går.

Allt får inte plats i hjärnan samtidigt, så enkelt är det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar