torsdag 28 februari 2013

Försvunnen vishet

I morse gjorde jag det äntligen. Något jag väntat på att göra i flera år. Något jag kanske inte direkt längtat efter men som varit nödvändigt för att slippa ha ont och bli dålig. Jag opererade ut den första av två visdomständer i nederkäken. Allt gick bra, det ända som gjorde ont under ingreppet var när jag fick sprutorna. Att bedöva nerver är INTE skönt. Sen gick det fin fint och bästa morfar mötte upp mig efteråt ifall jag skulle känna mig dålig. Så numer är jag en visdomstand mindre och tre stygn rikare. I dag är det vila och kall föda som gäller och att kyla kinden för att minska svullnad och för att lindra det onda. Peppar peppar att det inte kommer bli några komplikationer. Har ganska så ont just nu, men det är som det ska. Så länge jag inte skrattar, pratar, blåser, nyser eller hostar så går det att stå ut med det.
 Hitintills idag har jag tagit mig igenom fyra filmer och dagen kommer fortsätta likadant. Till lunch fick de bli en banan- och havredrycksmoothie. Till middag något liknande. Kan inte gapa så tuggbar mat dröjer nog ett tag. De blir nog flytande föda med sugrör några dagar framöver. Kommer bli jättekul uppe i Åre...

Men så skönt att äntligen fått det gjort. Jag är ganska liten i munnen så de här tänderna får inte riktigt plats och varje gång de bråkar och trycker så blir jag dålig. Har haft så i många år och varje gång jag påpekade det hos folktandvården rann det ut i sanden. Tillslut vart jag less och bytte till privat tandläkare och vips fick jag en remiss till Uppsala Käkkirurgiska Centrum och vips så är första tanden borta. Den andra ryker framåt sommaren.


Fortsätta äta alvedon, se på film och kyla kinden nu då...

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar