tisdag 18 december 2012

Julstök

Julstök och bök. Nu kan jag i alla fall checka av julglöggen från listan. Hade en flaska i kylskåpet som inte rörts, så jag och bror passade på att smaka. Glögg med smak av chili och choklad, smaken på den var faktiskt över förväntan, riktigt god.

I veckan som var så passade faktiskt jag på att dra till med storbak. Till en början saffransbullar och pepparkakshus, såklart. Sen hade jag en massa pepparkaksdeg kvar och orkade inte göra kakor av allt så jag gjorde faktiskt även ett pepparkaksdass, efter egen ritning, eftersom även pepparkaksgubbar måste kunna gå på toa, jag hade massa deg kvar och såg ett sådant i ett skyltfönster. Så jag kunde helt enkelt inte låta bli. Dock har jag inte dekorerat det än, så bild på det får komma senare.

Saffransbullar på eget recept
Fyllda med mandelmassa, ljuschoklad och "fruktblandning"

Glömde bort den lilla detaljen av hur mycket bullar faktiskt jäser även i ugnen, så det vart megabullar. Men ack så god
Självklart även hemmagjord pepparkaksdeg
Husdelarna redo för ugnen
Självklart sorterar jag non-stop efter färg.
Resultatet, tre rum och lågt i tak.
Nu snart kommer även en julgran hit och i år, till skillnad från tidigare år, blir det faktiskt en plastgran. Har inte hunnit och kommer inte hinna få tag på en riktig gran. Men så är det ibland. Så ikväll då ska det kläs julgran med allt mitt fina antika pynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar