onsdag 23 januari 2013

Nattbak

I går kväll fick jag en snilleblixt som kändes bra just då. Johan och Theresé ska ha stor födelsedagsmiddag på lördag och de har bakat och lagat mat under gårdagen. Johan är duktig på att spara på saker, han hade självklart sparat på all äggvita som blivit över efter att han gjort creme brulee till ett 30tal personer. Vad kan man göra på äggvita och socker tänkte jag? Jo maränger. Till saken hör att det var 1 liter äggvita han hade sparat på vilket kräver över 2 liter socker. Men det hindrade inte mig, klockan elva på kvällen, att börja blanda och vispa, och vispa och vispa... Efter att ha vispat nästan en timme(?) i samma bunke, med pauser eftersom elvispen vart varm, så bestämde jag mig för att dela upp smeten i mindre bunkar. Skulle ha gjort det tidigare, det gick det lite snabbare. Jag gjorde klart en av fem bunkar. Runt halv två var jag klar med en drös av blåa maränger. Jag hoppade i säng och sov någon timma för att sedan klockan 5 i morse gå ner med marängerna till födelsedagsbarnet, Johan som fyller 30 år idag, innan han skulle åka till jobbet.
 Reaktionen vart mest förvåning, han var nog inte riktigt vaken och visste inte riktigt vad som hade hänt. Men kul var det. Fyller man 30 så gör man.


Tips om man får för sig att göra samma sak, börja inte med att göra marängerna klockan elva på kvällen, klockan hinner bli ganska mycket innan det är klart.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar